آشنایی با پمپ ترمز و عملکرد آن در خودرو
| فاطمه فولادی
پمپ ترمز یا به انگلیسی Master cylinder یا Brake Pump چیست؟
سیستم ترمز در همه خودروها عملکردی یکسان دارد. پمپ ترمز، بوستر ترمز و پدال ترمز سه جزء اصلی این سیستم را تشکیل میدهند.خرابی قطعات خودرو در هر زمانی ممکن است. مهم ترین چیزی که در آن لحظه به کمکتان میآید، دانش و تجربه شماست. اگر از قبل نسبت به این شرایط آشنایی داشته باشید، با خونسردی با نسبت به رفع آن اقدام میکنید یا با یک فرد خبره در این زمینه تماس میگیرید. سیستم ترمز وظیفه توقف و کاهش سرعت خودرو را بر عهده دارد. درواقع ما با اطمینان به آن با سرعت زیاد رانندگی میکنیم.
هیروسان در طول این مقالات به معرفی این سیستم و برخی از قطعات آن پرداخته است. بنابراین این قسمت به معرفی پمپ ترمز، وظیفه و نشانههای خرابی آن در خودرو اختصاص داده است. شاید مطالعه مقاله در حدود یک ربع از شما زمان بگیرد، اما مطمئنا به مطالب و اطلاعاتی دست خواهید یافت که در مواقع ضروری اهمیت خود را نشان میدهند.
منظور از پمپ ترمز چیست و چه وظیفهای در خودرو بر عهده دارد؟
شاید شما هم نام این قطعه را شندیده باشید. پمپ ترمز همانطور که نامش پیداست وظیفه فشار بر روغن و انتقال آن را بر عهده دارد. اجازه دهید کاملتر توضیح دهید. هنگامیکه پا را بر روی پدال ترمز فشار میدهیم، این فشار در ابتدا از پا به پدال و از آن به بوستر و سپس به پمپ ترمز منتقل میشود. پمپ ترمز در این حالت سه وظیفه اصلی خود را انجام میدهد:
- در ابتدا نیروی مکانیکی که از طریق فشار دادن پدال تولید میگردد را به نیروی هیدرولیکی تبدیل میکند.
- سپس نیروی جدید و قدرت انتقال آن به وسیله این قطعه چند برابر شده و تقویت میگردد.
- در نهایت نیرو را به چرخهای خودرو انتقال میدهد.
همانطور که مطالعه کردید، بخش بزرگی از فرآیند سیستم ترمز توسط پمپ ترمز انجام میگیرد. به همین دلیل در اغلب مقالهها به طور صریح اشاره میگردد که پمپ ترمز، بزرگترین وظیفه را در این سیستم بر عهده دارد.
نحوه عملکرد پمپ ترمز چگونه است؟
پمپ ترمز میتواند تک مداره یا دو مداره باشند. (در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد). پمپهای تک مداره یک سیلندر و یک مدار دارد. برای پمپهای دو مداره یک مدار برای چرخهای جلو و یک مدار نیز برای چرخهای عقب تعبیه شده است.مخزن روغن نیز که به عنوان یکی از جزءهای اصلی پمپ به شمار میآید در محفظه موتور، روی بوستر و بالای مجراها قرار دارد.
کار پمپ ترمز این گونه شروع میشود: با فشرده شدن پدال، میل بوستر و سوپاپ به جلو حرکت کرده و فنر توسط سیلندر اصلی جمع میشود. بوستر نیز سفتی پدال را تقویت و نیروی پای شما کاهش میدهد.
با جمع شدن فنر، ورودی روغن باز شده و از طریق لولههای پلاستیکی یا فلزی وارد ترمز میشوند. در ادامه روغن به درون سیلندر چرخ وارد شده و لقمههای آن توسط کفشکها باز میشوند. در این لحظه اصطکاک لازم ایجاد شده و سرعت خودرو کاهش مییابد.
انواع مدارهای هیدرولیکی ترمز
همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، پمپهای ترمز تک مداره و دو مداره هستند. در مدل تک مداره آن یک سیلندر و در مدل دو مداره آن دو سیلندر وجود دارد.
- مدل تک مداره : در این مدل از یک سیلندر به کمک فشار مایع، اصطکاک لازم برای انتقال به چرخها فراهم میگردد.
- مدل دو مداره : در این نوع دو سیلندر وجود دارد که دارای دو خروجی متفاوت بوده و نیروی اصطکاک لازم را به چهار چرخها منتقل میکنند.
مقایسه پمپهای تک مداره و دو مداره
در اغلب خودروهای امروزی از سیستمهای دو مداره استفاده میگردد و سیستم تک مداره تقریبا منسوخ شده است. این مطلبی بود که در بخش بالا به آن اشاره کردیم. هزینه ساخت و تهیه سیستمهای تک مداره پایین بوده و برای سازندگان ارزان تمام میشود. این موضوع برای خریداران نیز صدق میکند. اما موضوعی که باعث منسوخ شدن آنها شده است، بحث امنیت در خودروهای جدید است.در سالهای اخیر نظریه ساخت خودروهای با کیفیت و امنیت بالا قوت گرفته و اغلب سازندگان در صدد ساخت خودروهایی با امنیت بالا هستند. یکی از موضوعات قابل بحث در اینباره، ترمزها بودند که با تولید سیستمهای ترمز دومداره، این مشکل تا حدی برطرف شد.
همانطور که گفتیم در سیستمهای تک مداره تنها از یک سیلندر تک مداری استفاده میشد. در سیستمهای تک مداره فشار هیدرولیک از یک منبع برای انتقال فشار استفاده میشود. این موضوعی زمانی خود را نشان میدهد که در یکی از مسیرهای مدار، نشتی به وجود آید. در این شرایط فشار هیدرولیک در همه چرخها کم شده و کاهش مییابد.اما در سیستمهای دو مداره علارقم وجود مشکل در مدارها، حداقل یکی از آنها به کار خود ادامه داده و وظیفه خود را انجام میدهد. بنابراین این سیستم ایمنتر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.در اغلب خودروهای لوکس و گران قیمت از سیستم مثلثی استفاده میشود. در صورت مشکل در سیستم ترمز آنها، حداقل در یکی از چرخهای جلو یا عقب و در چرخهای مدار از دور خارج شده، نیروی هیدرولیک وارد شده و خودرو به راحتی متوقف میگردد. این سیستم به مراتب از سیستمهای دو مداره یا تک مداره ایمنتر است.
پمپ ترمز از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است؟
اغلب پمپ ترمزها از قطعات زیر تشکیل شده اند. برخی از آنها بخشی از پمپ ترمز بوده و بخش دیگر مربوط به اتصالات قبل و بعد از آن هستند. در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- مجموعه پیستون اولیه
- مجموعه پیستون ثانویه
- اورینگ و پیچ توقف
- مخزن روغن
- سوراخهای ورود و خروج روغن
- خروجی
- سوراخهای تغذیه و جبران
- روغن ترمز داخل مخزن و مدارها
- واشر برای خارج نشدن روغن
- حلقه خاردار برای جمع کردن پیستونها داخل محفظه
- کاسه نمد برای تصفیه هوا
- فنر برگشت دهنده
- بوش راهنمای پلاستیکی
- میله انتقال نیرو
- لاستیک تشتکی آب بندی
- خروجی مدار اولیه
- پین متوقف کننده
- سوپاپ مرکزی
- خار فنری
- سنسور مایع ترمز
- مجرای داخل سیلندر
- سوپاپ کنترل فشار
- اتصالات به بوستر
- مدارهای انتقال به چرخها
- واشر تشتکی
- دیافراگم
- ترمینال الکتریکی
- پوسته سیلندر اصلی
- لاستیک تشتکی اصلی
- لاستیکهای آب بندی
- پیستون ثانویه
- خروجی مدار ثانویه
مخزن روغن ترمز
در میان قطعات فوق، مخزن روغن از اهیمت بالایی برخوردار است. این مخزن نگهدارنده روغن ترمز خودرو بوده که در روند توقف خودرو یا کاهش سرعت تاثیر بسزایی دارد. خروجی این مخزن در بخش پایین آن قرار داشته و از طریق لولههای لاستیکی کوتاه یا به طور مستقیم به ورودی دوگانه پمپ ترمز متصل است.
کاربرد روغن ترمز داخل پمپ ترمز
بر اساس نظریههای فیزیکی هنگامیکه به اجسام مایع نیرویی وارد میشود، این نیرو به قسمتهای دیگر انتقال پیدا کرده و پخش میگردد. این نظریه به عنوان یک ایده مهم در سیستم ترمز به کار گرفته شد. در واقع سازندگان آن تصمیم گرفتند که اساس کار سیستم ترمز را بر پایه هیدرولیک و فیزیک برنامه ریزی کنند.بدین گونه روغن ترمز وارد این سیستم شد. در واقع بر اساس این قاعده با فشار بر پدال گاز در ناحیه چرخها نیز این فشار حس شده و دریافت گردد. انتخاب روغن ترمز نیز به دلیل تراکم ناپذیری آن بود.
حالتهای قرار گیری پمپ ترمز
پمپهای ترمز در خودرو حالتهای آزاد، درگیر و دو نمونه دیگر را تجربه میکنند.هنگامیکه پمپ ترمز آزاد است، خودرو یا در حال حرکت یا در حال سکون به کار خود ادامه میدهد و شما هیچ نقشی در سیستم ندارید. در این حالت میله انتقال نیرو، پیستونهای اولیه و ثانویه سیلندرهای اصلی در ابتدای کورس خود قرار دارند. این بدان معنی است که این قطعات نیز درگیر نیستند.اما در حالت ترمزگیری حالت قطعات به گونهی دیگری است. در این حالت میلهها به سمت چپ خود حرکت میکنند. علاوه بر آن پیستونها نیز درگیر میشوند. پمپ ترمز شروع به حرکت کرده و روغن و فشار آن را به مدارها و سیلندرهای چرخ منتقل میکند.در حالت رها سازی ترمز، نیز نوع دیگری است. به دلیل مایع هیدرولیک تحت فشار و نیروی فنر، پیستونها به سمت راست حرکت میکنند. با این اقدام سامانه ترمز به همراه پمپ ترمز درگیر میگردند.
دو حالت دیگر باقی است. اگر در مدار اولیه نشتی وجود داشته باشد، پیستون اول به سمت چپ متمایل شده و به عبارتی آزاد میگردد. در این حالت فشارها بر روی پیستون ثانویه بوده ترمز گیری بر اساس آن صورت میگیرد.احتمال نشتی در مدار ثانویه نیز وجود دارد. این حالت مانند حالت قبل پیستون ثانویه به سمت چپ متمایل میگردد و پیستون اولیه با تحمل فشار مضاعف فرآیند ترمز گیری را انجام میدهد.
علائم و نشانههای خرابی پمپ ترمز چیست ؟
با خرابی پمپ ترمز عملا سیستم ترمز با مشکل جدی روبه رو میگردد. اگر پمپ ترمز عمل نکنند، فشار و نیروی کافی برای انتقال روغن به لولهها وجود ندارد و در نتیجه لنتها نمیتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.از رایج ترین نشانههای خرابی آن میتوان به عدم تعادل خودرو در رانندگی اشاره کرد. اگر پمپ ترمز به درستی وظیفه خود را انجام ندهد، خودرو به طور ناگهانی به اطراف منحرف شده و احتمال خارج شدن از مسیر وجود دارد.از سوی دیگر از کار افتادن یا عمل نکردن پدال گاز به معنای خرابی پمپ ترمز است. توقف یا نگهداشتن خودرو تنها با فشردن بیش از اندازه پدال ترمز میتواند به عنوان یک زنگ خطر عمل کرده و شما را از حوادثهای احتمالی آگاه کند.
در انتها نیز بهتر است که این نکته را یادآور شویم که تشخیص خرابی و تعمیر پمپ ترمز کار سادهای نیست. درواقع شما نمیتوانید تنها با چند نشانه رای به خرابی آن دهید. در سیستم ترمز قطعات دیگری نیز هستند که در صورت خرابی چنین نشانههایی خواهند داشت.
انواع سیستم ترمز خودرو
اساس کار همه ی سیستمهای ترمز یکی است. در همه خودروها با فشرد پدال گاز نیرو توسط سیستمهای دیگر به لنتها رسیده و این قطعه به آرامیسرعت چرخها را کاهش میدهد. علارقم عملکرد یکسان سیستمهای ترمز، با گذشت زمان، انواع مختلفی از آنها تولید و به کار گرفته شدهاند.برخی از سیستمهای ترمز پیشرفته علاوه بر انجام نقش و وظایف خود، اقدامات دیگری نیز انجام میدهند. همانطور که میدانید با ایجاد اصطکاک در دیسک و کاسه چرخ، گرمای زیادی تولید میگردد. سیستم ترمز هیبرید یکی از آنها است. این سیستم گرمای حاصله را دریافت کرده و برای شارژ باتری استفاده میکند.
در ادامه انواع سیستمهای ترمز را با یکدیگر بررسی میکنیم.
-
سیستم ترمز هیدرولیکی
در سیستمهای هیدرولیکی نیرویی از سوی پای راننده به پدالها وارد میگردد، توسط تعدادی از سیلندرها و روغن ترمز به لنتها منتقل میشود. لنتها نیز با ایجاد اصطکاک، کم کم سرعت خودرو را کاهش میدهند.
در سیستم ترمزهای هیدرولیکی نیروی کمتری از سوی پا به پدالها وارد میگردد. درواقع نیاز به ترمز گرفتن با فشار نیست. تنها کافی است که اندکی پای خود را بر روی پدال فشار دهید. همچنین در این سیستم نیروی بیشتری نسبت به سیستمهای ترمز مکانیکی ایجاد میشود. سیستمهای ترمز هیدرولیکی طول عمر خوبی داشته و کمتر دچار خرابی میگردند.وجود چنین ویژگیهایی سبب شده تا در اغلب خودروهای امروزی از سیستم ترمز هیدرولیکی استفاده شود.
-
سیستم ترمز الکترومغناطیسی
در سیستم ترمز الکترومغناطیسی، همان طور که از نامش پیدا است، ترمز خودرو براساس نیروی الکترومغناطیس عمل میکند.این سیستم به دلیل عدم ایحاد اصطکاک، طول عمر بالایی داشته و برای مدت بیشتری کار میکند. در اغلب سیستمهای ترمز سنتی، لغزش یا خطایی وجود داشت، این موضوع در سیستمهای ترمز الکترومغناطیس کمتر است. از دیگر ویژگیهای آن میتوان به عدم نیاز به روغن و اندازه کوچک آن اشاره کرد.
سیستمهای ترمز الکترومغناطیسی در ابتدا برای قطارها طراحی شده بود، اما به دلیل کارایی فوق العاده و نتیجه خوب آن، وارد صنعت خودروسازی نیز شد. امروزه در برخی از خودروهای هیبریدی از این سیستم استفاده میگردد. خودروهای هیبریدی، سیم کشیهای سختی داشته و موتور نسبتا سختی دارند. به همین دلیل از این سیستم به دلیل سادگی و اندازه کوچک آن استفاده میگردد.نحوه عملکرد این سیستمها بدین گونه است که با فشردن پدال ترمز، نیروی مفتاطیسی خلاف چرخش چرخها وارد شده و سرعت خودرو را کاهش میدهد.
مزیت استفاده از سیستم ترمز الکترومغناطیسی
- همانطور که گفتیم در این سیستم به منظور متوقف کردن خودرو از اصطکاک استفاده نمیگردد. بنابراین گرمایی تولید نمیکنند. این موضوع موجب بالارفتن طول عمر قطعات خودرو و جلوگیری از آسیب گرما به آنها میگردد.
- در این سیستمها علارقم استفاده از نیروی الکترونیکی، مصرف آنها بسیار پایین است.
- ترمزهای الکترومغناطیسی واکنش سریعی داشته و هزینه آنها تقریبا پایین و ارزان است.
- یکی دیگر از ویژگیها و مزیتهای استفاده از سیستم ترمز الکترومغناطیسی، عدم نیاز آنها به لنت است. در واقع در این سیستم از لنت استفاده نشده است. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه برای تعویض آنها وجود ندارد.
- سیستمهای الکترومغناطیسی در وزن و سرعتهای بالا پاسخگو بوده و عملکرد مناسبی از خود نشان میدهند.
-
سیستم ترمز مکانیکی
سیستم ترمز مکانیکی جایگاهی در ترمزهای اصلی ندارند. اما برای ترمزهای اصلی و اضطراری مناسب هستند. این نوع ترمزها مستقل از ترمز اصلی بوده و در مواقع اضطرار که ترمز اصلی کار نمیکند، مورد استفاده قرار میگیرد.نحوه عملکرد آنها بدین گونه است که در ابتدا نیرویی از سمت راننده به اهرم مورد نظر یا پدال ترمز وارد میشود. سپس این نیرو از چند اهرم دیگر گذشته و با عبور از آنها قدرت گرفته و تقویت میگردد و در نهایت به لنتهای خودرو منتقل میشود.در اوایل سیستمهای ترمز مکانیکی، در ترمزهای اصلی مورد استفاده قرار میگرفتند. اما با گذشت زمان دریافتند که برای متوقف ساختن خودرو به نیروی زیادی نیاز است. بنابراین تصمیم بر آن شد که این نیرو به طور مستقل در خودرو وجود داشته باشد، تا در قسمتهای ضروری مورد استفاده قرار گیرد. برای ترمزهای اصلی نیز سیستمهای دیگری جایگزین شدند.
-
سیستم ترمز سروو
این نوع سیستمها که با نام سیستم ترمزSERVO شناخته میشوند، به ترمزهای خلاء معروف هستند. در خودروهای بنزینی یا انژکتوری در لولهها هوا و در خودروهای دیزلی پمپ هوا وجود دارد. در سیستم ترمز سروو از این خلاء به عنوان منبعی برای ترمز کردن خودرو استفاده میگردد.هنگامیکه راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار میدهد، خلاء به سرعت وارد بوستر شده و به دلیل اختلاف فشارهوا، بوستر به سرعت خالی میگردد. در این لحظه راننده فشار بیشتری را وارد میکند.سیستمهای ترمز سروو در کنار سیستم هیدرولیکی عملکرد خیلی خوبی از خود نشان میدهند.
انواع ترمز در خودرو
ترمزها درو دو نوع دیسکی و کاسهای مورد استفاده قرار میگیرند. هر یک از آنها ویژگیها و مزیتهایی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
-
ترمز دیسکی
ترمزهای دیسکی در معرض هوای آزاد قرار دارند. به همین دلیل در خودروهایی که به ترمزهای پی در پی نیاز است، استفاده میگردد. زیرا در صورت گرم شدن، توسط هوای آزاد خنک میگردد.ترمزهای دیسکی از مواد متفاوتی ساخته میشوند و این موضوع تا حد زیادی به کارایی خودرو وابسته است. جنسهای چدنی، سرامیکی و کربنی رایجترین متریالی است که در تهیه و ساخت دیسکها مورد استفاده قرار میگیرند.دیسکهای سرامیکی دیرتر داغ شده و برای مدت بیشتری کارایی دارند. به همین دلیل برای خودروهای مسابقهای که با سرعت زیاد حرکت میکنند و در طول مسابقه بارها از ترمز استفاده میشود، به کار گرفته میشوند. ویژگی و کارایی دیسکهای سرامیکی از چدنی بیشتر است.دیسکهای کربنی نوع دیگری از دیسکها را تشکیل میدهند. این نوع دیسک نسبت به دیسکهای سرامیکی کارایی بیشتری داشته و علاوه بر ویژگیهای آن، وزن کمتری نیز دارد. به همین دلیل در اغلب خودروهای لوکس و گرانقیمت از این جنس استفاده میگردد.محل قرار گیری دیسکها بر روی محور و مابین لنتها است. با فشار بر روی پدال ترمز، لنتها به سمت دیسکها حرکت کرده و به آن نزدیک میشوند. در این حالت اصطکاک لازم جهت کاهش سرعت چرخها تولید گشته و خودرو متوقف میگردد.
-
ترمز کاسهای
تاریخچه ترمزهای کاسهای به قبل از ترمز دیسکی باز میگردد. وجود برخی معایب در آنها موجب شد تا ترمزهای دیسکی جایگزین آنها گردد. البته هنوز هم در برخی از خودروهای ایرانی از این نوع ترمز استفاده میشود. اما در خارج از ایران این مقدار کمتر است.نحوه عملکرد آنها بدین صورت بود که ترمزها درون کاسه قرار داشتند. سپس با فشار بر روی پدال ترمز، لنتها به سمت بیرون باز شده و به کاسه ترمز برخورد میکردند. در اثر این برخورد، اصطکاک لازک جهت توقف خودرو تولید میگشت.
نکات مهم درباره پمپ ترمز و سیستم ترمز خودرو
- همانطور که میدانید در ترمز گیری و توقف خودرو، سهم چرخهای جلو بیشتر از چرخهای عقب است. این موضوع در طراحی و ساخت خودروها توسط کارشناسان و مهندسین مورد بررسی قرار گرفته است.
- تبدیل نیروی مکانیکی (فشار پا ) به نیروی هیدرولیکی یکی از مهمترین وظایف پمپ ترمز است. در صورت هرگونه نقص یا مشکل در عملکرد آن، سیستم ترمز خودرو با مشکل جدی روبه رو میگردد.
- برای تست عملکرد و توانایی پمپ ترمز، از فشار سنج استفاده میشود. کارشناسان این قطعه را در نقاط مختلف قرار داده و میزان فشار و توانایی او را بررسی کنند.
- در سرویسهای دورهای از بررسی و تعویض لنتها غافل نشوید. لنتها یکی از مهمترین اجزای سیستم ترمز محسوب میشوند.
- بررسی سطح و رنگ روغن ترمز از دیگر کارهای ضروری است. همانطور که گفتیم در سیستمهای هیدرولیکی، روغن ترمز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. از سوی دیگر برای روانکاری قطعات نیز حیاتی است. به همین دلیل تنظیم و بررسی آن را اکیدا پیشنهاد میکنیم.
جمع بندی و سخن آخر
همانطور که تا به اینجا مطالعه کردید، این مطلب به منظور آشنایی شما با پمپ ترمز، فراهم شده است. پمپ ترمز یکی از مهم ترین قطعات سیستم ترمز محسوب میگردد. عدم این قطعه در سیستمهای هیدرولیکی به طور قطع، عملکرد ترمز را مختلل میکند.به همین دلیل در طول این مطلب به اهمیت آن اشاره کرده و درباره آن صحبت کردیم. در ابتدا وظیفه این قطعه را شرح داده و اجزای آن را با یکدیگر بر شمردیم. انواع پمپها را بررسی کرده و تفاوتهای آنها را توضیح دادیم. در این قسمت درباره حالتهای قرار گیری پمپ ترمز و نشانههای خرابی آن نیز مطالبی را ارائه کردیم. در ادامه مطلب به منظور آشنایی و درک بیشتر به معرفی انواع سیستم و ترمز پرداختیم.
خرید پمپ ترمز جی آی اس پی GISP
هر یک از قطعات خودرو، بر عملکرد کل آن و سایر قطعات موثر است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که قطعات را از میان اجناس برند و با کیفیت بازار که توسط افراد زیادی امتحان شده و شناخته شده است، انتخاب کنید. این قطعات توسط شرکتهای معتبری تهیه شده و اغلب آنها دارای ضمانت پس از فروش و گارانتی هستند.
یکی از شرکتهای معتبر در این زمینه جی آی اس پی است. جی آی اس پی از ارائه دهندگان بزرگ قطعات و لوزام یدکی خودرو است که در طی سالها تلاش و تجربه، اعتبار بالایی را در بین مشتریان خود به دست آورده است. اجناس باکیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش از مهمترین ویژگیهای این شرکت است.
این شرکت به منظور راهنمایی و راحتی شما، سایتی را تعبیه کرده و کلیه محصولات خود را که شامل تمام قطعات خودروهای سایپا، ایران خودرو و سایر خودروهای دیگر میگردد را در بخش محصولات قرار داده است. شما میتوانید قطعه مورد نظر خود را پیدا کرده و سپس جهت استعلام قیمت پمپ ترمز پراید، قیمت پمپ ترمز پژو، قیمت پمپ ترمز سمند، قیمت پمپ ترمز 206، قیمت پمپ ترمز پژو 405 و پژو پارس، قیمت پمپ ترمز ساینا با شماره 03433231010 تماس و برای خرید آن اقدام کنید.